W roku szkolnym 2012/2013
NIEPUBLICZNE PRZEDSZKOLA KRASNOLUDKI
podjęły współpracę z PEDAGOGIUM w zakresie organizacji praktyk studenckich.
Uroczyste podpisanie porozumienia regulującego zasady przyjmowania studentów zostało podpisane przez
Rektora uczelni prof. nzw. dr hab. Marka Konopczyńskiego
oraz
Dyrektor Niepublicznych Przedszkoli Dominikę Fluksik-Wojtulewicz.
Misją Uczelni – PEDAGOGIUM Wyższej Szkoły Nauk Społecznych jest profesjonalne kształcenie specjalistów w zakresie pracy profilaktycznej, resocjalizacyjnej, przedszkolnej, socjalnej, w zakresie bezpieczeństwa publicznego oraz wdrażanie w życie naukowe, edukacyjne i społeczne naszego kraju idei twórczej resocjalizacji. Polega ona na metodycznym rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjałów oraz talentów tkwiących w osobach nieprzystosowanych społecznie, osobach wykluczanych społecznie i kulturowo, oraz innych jednostkach nie potrafiących samodzielnie rozwiązywać swoich problemów egzystencjalnych, w celu stymulowania ich przemiany tożsamościowej, umożliwiającej im adekwatne społecznie funkcjonowanie.
PEDAGOGIUM jest jedyną w Polsce szkołą wyższą samodzielnie zajmującą się powyższą problematyką (w innych uczelniach publicznych i niepublicznych istnieją wydziały, instytuty, zakłady, katedry i inne komórki organizacyjne prowadzące kształcenie w tym zakresie). Żadna jednak w Polsce uczelnia nie wdraża w życie dydaktyczne, naukowe, oraz do praktyki pedagogicznej wspomnianej na wstępie koncepcji twórczej resocjalizacji.
PEDAGOGIUM Wyższa Szkoła Nauk Społecznych korzeniami i nazwą sięga do doświadczeń dydaktycznych i naukowych istniejących w okresie Drugiej Rzeczypospolitej Zakładów Kształcenia Nauczycieli, noszących tę samą nazwę (Pedagogia). Ich celem było możliwie praktyczne i aplikacyjne, a jednocześnie oparte na najnowszych osiągnięciach naukowych kształcenie nauczycieli - wychowawców podejmujących pracę w powszechnych szkołach podstawowych, w odbudowującej się po odzyskaniu niepodległości Polsce.
Kształcenie w przedwojennych Pedagogiach polegało na ścisłych związkach teorii z praktyką pedagogiczną i ten związek wyróżniał je spośród innych instytucji kształcących międzywojenną patriotycznie zorientowaną grupę nauczycieli i wychowawców.
Na ideę Pedagogium składają się na nią trzy przenikające się nawzajem zakresy.
Pierwszym z nich jest specjalistyczne kształcenie i wdrażanie w życie edukacyjne i społeczne Uczelni konkretnych projektów metodycznych w celu umożliwienia rozwoju studentom i słuchaczom nie tylko wiedzy i umiejętności zawodowych, ale przede wszystkim ich potencjałów twórczych i talentów. Oznacza to w praktyce uczelnianej, że szereg realizowanych w toku kształcenia obligatoryjnych zajęć warsztatowych (teatralnych, dramowych, muzycznych, plastycznych, sportowych) ma za zadanie rozpoznawać i rozwijać potencjały i talenty tkwiące w naszych studentach, jak i wyposażać ich w umiejętności autostymulowania dalszego własnego rozwoju, a poprzez to zwiększać kompetencje pedagogiczne i społeczne.
Drugi zakres misji Uczelni stanowi tworzenie rozwiązań metodycznych, organizacyjnych i infrastrukturalnych w pozauczelnianej przestrzeni społecznej, umożliwiających realizację założeń twórczej resocjalizacji w praktyce pedagogicznej. Służyć temu będą systematyczne działania podejmowane w obszarze resocjalizacji instytucjonalnej (min. współorganizowanie i współprowadzenie z Centralnym Zarządem Służby Więziennej ogólnopolskich przeglądów teatrów więziennych, włączenie do prac teatru „Scena Pedagogium” wychowanków zakładów poprawczych, organizowanie i prowadzenie ogólnopolskiego konkursu twórczości artystycznej wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich, czy współorganizowanie z AZS sportowych lig integracyjnych dla wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz profilaktyczno-resocjalizacyjnych z terenu Warszawy).
Uczelnia prowadzić też będzie aktywność ukierunkowaną na obszar resocjalizacji pozainstytucjonalnej, przebiegającej w tak zwanym środowisku otwartym (min. kontynuacja działalności edukacyjnej i poradnianej Fundacji Pedagogium, kontynuowanie organizowania ogólnopolskiego konkursu „Młodzi przeciw patologiom społecznym”, zakładanie w szkołach i placówkach na terenie kraju klubów profilaktycznych „Pedagogium” itp.)
Trzecim zakresem misji Uczelni jest szeroko pojęta edukacja społeczna. Przeprowadzane od początku lat dziewięćdziesiątych zarówno analizy naukowe, jak i tzw. potoczne obserwacje ukazują, że nieustannie w mediach i instytucjach publicznych kreowany jest obraz naszego kraju jako niebezpiecznego, nasyconego przestępczością i patologiami społecznymi. Społeczną reakcją na tego typu informacje jest zaniżone, subiektywne poczucie bezpieczeństwa obywateli, a w wymiarze zbiorowym pojawianie się tendencji i orientacji odwetowych charakterystycznych dla społeczeństw zewnątrzsterownych. Naturalnym odruchem społecznym jest również oczekiwanie na natychmiastowe rozwiązanie zaistniałej sytuacji przez powołane do tego organy i służby państwowe, polegające na izolowaniu „bandytów”, „złodziei”, „ skorumpowanych urzędników i lekarzy oraz innych „odmieńców”, od reszty zdrowego społeczeństwa. W tej sytuacji trudno mówić nie tylko o społecznym zainteresowaniu efektami resocjalizacji, ale również uzasadniać udział społeczeństwa w tym procesie. Owo zainteresowanie bowiem ukierunkowane jest głównie na skuteczność karania i izolowania, a udział społeczeństwa polega na kibicowaniu śledczym i oczekiwaniu coraz surowszych wyroków.
Otrzymane w trakcie zajęć dydaktycznych, a następnie wdrażane metodycznie w życie nowe kompetencje poznawczo-osobowe pozwalają zarówno studentom jak i ich wychowankom na rozwiązywanie sytuacji życiowych w sposób odmienny niż dotychczas. Studenci i wychowankowie sami współtworzą i wypełniają treścią ramy swojej odmiennej tożsamości, rozwijają się poprzez obcowanie z nowymi dla nich elementami kultury i sztuki, poszerzają i pogłębiają swoje emocje, percepcję, myślenie i wyobraźnię.
Z punktu widzenia przyjętej koncepcji najważniejsze jest wyposażenie studentów w trakcie realizowanego procesu dydaktycznego w nowe, kreacyjne i twórcze, indywidualne i społeczne kompetencje. Przez rozwijanie ich potencjałów stwarza się możliwość kreowania określonych parametrów tożsamości kształconego pedagoga czy pracownika socjalnego oraz zakotwiczenie tych parametrów w środowisku społecznym i kulturowym. Następnie, dzięki nabytym umiejętnościom, absolwenci i studenci PEDAGOGIUM stymulują analogiczne procesy u swoich podopiecznych w trakcie podejmowanych oddziaływań wychowawczych (zakładają i prowadzą teatry resocjalizacyjne, realizują projekty dramowe, plastykoterapeutyczne, muzykoterapeutyczne czy też zakładają i prowadzą kluby sportowe dla osób nieprzystosowanych społecznie).
Absolwenci PEDAGOGIUM to zatem nie tylko profesjonalnie wykształceni specjaliści ze swoich dziedzin, ale także osoby twórcze, otwarte i aktywne społecznie.
Zajrzyj tutaj a znajdziesz odpowiedź na najcześciej zadawane pytania.
Więcej »
Dołącz do nas: |
Masz pytania? Jesteśmy do dyspozycji: |
|
507 042 540 Dyrektor zarządzający |
||
mail: | [email protected] |